Harapan Untuk Bola Sepak Malaysia

assalamualaikum,tujuan saya membuat artikel ini adalah untuk  meluahkan pendapat saya tentang bola sepak malaysia.ramai pihak yang gembira tempoh hari ketika malaysia berjaya memenangi piala aff,stadium bola sepak kita kini semakin dipenuhi dengan penonton dan peminat setia.

   barangkali ada yang akan x setuju dgn pendapat saya ni,tapi saya peduli apa?saya sayangkan bola sepak malaysia.saya x mau melihat bola sepak kita kembali seperti zaman gelap dulu.dulu-dulu,kita lihat,rakyat malaysia lebih suka memakai jersi pasukan negara lain,dan malu utk memakai jersi malaysia,tapi kini,lihat lah di
mana-mana sahaja,anda akan lihat merah biru atau hitam kuning :)

 mengikut berita,pada julai 2012 ni,malaysia akan berdepan dgn skuad bpl utk persahabatan.pada saya,tidak perlu kita memanggil begitu byk kelab hebat utk berlawan dgn kita.saya ingin selitkan sekali cadangan kwn saya.

 katanya,elok kita cuma memanggil kelab tersebut dan ajak berlatih bersama-sama,ini kerana kita akan sedikit sebanyak mendapat faedah daripada latihan tersebut dgn mengetahui cara mereka bermain.cukuplah dlm 2-3 minggu skuad kebangsaan berlatih dgn mereka.kerana,dgn situasi malaysia yg kini,x mungkin kita boleh twskn mereka.akibatnya,jika malaysia tewas,mereka akan dikutuk,dikritik,di caci maki oleh segelintir penyokong,ini akan menjatuhkan moral para pemain,kerana dgn teknologi masa kini,pemain boleh melihat sendiri komen 2 penyokong di laman web.

 pada pendapat saya(x suka boleh berambus),saya lebih suka jika pasukan kebangsaan kita berlatih bersama barcelona,kerana saya suka dgn corak permainan mereka,di bawah,saya sertakan kelebihan permainan barcelona yg dinamakan tiki-taka atau rondo.

 1.tiki taka dimainkan oleh semua pemain

 2.menggerakkan bola keseluruh padang.

 3.tidak memerlukan byk tenaga,hanya menggerakkan bola.

 4.lebih baik jika satu pasukan seperti keluarga kerana mereka akan memahami corak permainan masing2 dan tahu kemana arah bola akan dihantar oleh rakan.

sekian pendapat saya,assalamualaikum....HARITH 13

Comments

Popular posts from this blog

Salehuddin Al-Ayyubi dan Sultan Muhammad Al-Fateh